Muzeum Romantyzmu

Niedziela, 23 czerwca 2019 · Komentarze(3)
Trasa: Ciechanów - Kąty - Opinogóra Górna - Długołęka - Zielona - Żbiki - Bogate - Płoniawy Bramura - Chodkowo Kuchny - Karwacz - Przasnysz - Golany - Turowo - Kołaki Budzyno - Przedwojewo - Ciechanów
Niedzielna wycieczka, dla ukojenia ducha. Do Ciechanowa docieram koleją - wygodny dojazd "piętrusem" Kolei Mazowieckich. Nie zatrzymuję się na długo w stolicy ziemi ciechanowskiej, tylko - jak najprędzej - staram się wydostać z miasta. Planowanie wycieczki na komputerze sprawiło, że w realu fragment przejechałem żwirowanymi alejkami przez park. Z Ciechanowa wyjeżdżam formalnie zamkniętą, z uwagi na remont, ul. Kącką. Długa, prosta droga z nowym asfaltem prowadzi mnie przez Kąty do Opinogóry. Tu znowu park, ale jaki! Posiadłość Krasińskich. Niestety oglądam tylko z zewnątrz. Znać hojność samorządu Mazowsza. Wszystko eleganckie, zadbane.
Opinogóra. Muzeum Romantyzmu © skaut
Przez chwilę zatrzymuję się przy pomniku naszego Trzeciego Wieszcza. Jak się okazuje, jest to jedyny pomnik Zygmunta Krasińskiego w Polsce. Gdzie mu tam do Mickiewicza ("my wszyscy z Niego"), czy nawet Słowackiego. Ale pomnik, moim zdaniem zgrabny. Nie prowadzi nas za sobą, jak Adam z Krakowskiego Przedmieścia w płaszczu pielgrzyma. Nie wystawia piersi przeciw wrogom, jak Juliusz na Pl. Bankowym. Nie. hr. Zygmunt, siedzi. siedzi i myśli nad naszym losem.
Opinogóra. Hr. Zygmunt Krasiński w Parku © skaut
Rzucam jeszcze okiem na śliczny, klasycystyczny kościół, położony obok parku. W krypcie pochowano Krasińskich, w tym Zygmunta. Nie doczekał Wawelu.
Opinogóra. Kościół © skaut
Dalsza droga przez urokliwe, mazowieckie wioseczki, pola i lasy. Nawrót trasy, w kierunku Ciechanowa przypada już w gminie Krasnosielc.
Gmina Krasnosielc © skaut
Dalej, już w kierunku zachodnim, wyjątkowo ruchliwą DW 544 do Przasnysza. W mateczniku rowerów "Kross", chwila na rynku, poświęcona uwiecznieniu na zdjęciu XVIII-wiecznego ratusza.

Przasnysz. Ratusz © skaut
Ostatni odcinek, ruchliwymi drogami wojewódzkimi: DW 617 i DW 616 do Ciechanowa. Na peron wbiegam, stukając spd-ami niedługo przed odjazdem pociągu.

Gminy: Opinogóra Górna (1078), Płoniawy Bramura (1079), Krasnosielc (1080) i Czernice Borowe (1081).