Stare Masiewo

Piątek, 3 sierpnia 2018 · Komentarze(1)
Rodzinna wycieczka po Puszczy Białowieskiej. Na skraj Puszczy się wybraliśmy, aż ku granicy z Białorusią za Starym Masiewem. Pusta droga za Narewką pozwalała na jazdę "każdy swoim tempem", co widać na poniższym zdjęciu. To białe z przodu, to moja żona, bliżej znaku z żubrem - syn, a tam w dali gdzie górka, to za nią jest córka.
W drodze do Puszczy © skaut
Ponieważ jechałem na szosówce, to próbowałem skomasować ekipę, obiegając ją jak jakiś owczarek, ale moje starania nie spotkały się z aprobatą. Banda indywidualistów się spotkała.
Za Olchówką nawierzchnia zrobiła się inna. To znaczy owszem szosa prosta i bez wybojów, ale posypana czymś luźnym, takim grysikiem asfaltopodobnym, słabo związanym z podłożem.
Za lasami, za górami leży Masiewo. Duża, długa wieś formalnie dzieląca się na Nowe Masiewo i Stare Masiewo. W technokratycznej epoce Gierka próbowano "przechrzcić" je na Masiewo Pierwsze i Drugie, ale chyba się nie przyjęło. Podobnie jak nowe, z sufitu wzięte, nazwy wsi w Bieszczadach i w Przemyskiem.
Ładne te Masiewa są. Wszędzie tu piszą, że miejscowe wsie zawdzięczają wygląd "reformie rolnej" z czasów Króla Zygmunta Augusta, tzw. pomiary włócznej. Doszło wtedy do komasacji gruntów, a wsie - ulicówki zabudowano domami stojącymi szczytem do drogi na wąskich i długich działkach.
Wieś się skończyła, a zaczął las. Duża wiata turystyczna, toalety (z papierem i bieżącą wodą!) i wjazd do Puszczy. Jedziemy za znakami szlaku czerwonego leśną drogą, która doprowadza nas do wielkiej polany z elegancką wiatą widokową. Polana wg G. Rąkowskiego jest największa w Puszczy Białowieskiej i nazywa się "masiewsko-tuszemlańska". To także miejsce po dawnej wsi Czoło. Wieś była zaludniona przez kolonistów niemieckich w XIX.

Puszcza Białowieska. Uroczysko Czoło © skaut
Pozostał po nich cmentarz z resztkami nagrobków. Zachowało się kilka kamiennych i kilka żeliwnych. Co się stało z żywymi osadnikami? Krążą tu dwie wersje - pierwsza, że za cara Mikołaja II przesiedlili się nad Wołgę, druga - że wyjechali pod koniec I wojny światowej wraz z wycofującymi się wojskami niemieckimi. Jak było naprawdę, nikt już nie wie ... .
Czoło. Cmentarz ewangelicki (tzw. niemiecki) © skaut
Na cmentarzu jest też grób Polaka. W miarę dobrze zachowany, ogrodzony drewnianym płotkiem. Na granitowym, omszałym nagrobku w formie graniastosłupa można jeszcze przeczytać napis:
 Ś.P. JAN MACKIEWICZ
ZOSTAŁ ZAMORDOWANY
PRZEZ SOWIETÓW
ZA DOBRĄ WIARĘ OJCZYŹNIE
8 GO SIERPNIA 1920
ŻYŁ LAT 54
PROSI O ZDROWAŚ MARIA
Klucząc po leśnych ścieżkach, gdyż czarny szlak gdzieś zanikł wyjeżdżamy z powrotem na wygodną, szeroką szutrówkę którą dojeżdżamy do kresu lub jak kto woli początku Masiewa.
Cudnie tu. Cicho i spokojnie.