Ełk

Poniedziałek, 12 sierpnia 2019 · Komentarze(0)
Trasa: Ublik - Cierzpięty - Góra - Pianki - Sumki - Odoje - Czarne - Pańska Wola - Skomack Wielki - Grabnik - Siedliska - Ełk - Sędki - Laski Wielkie - Sędki - Ełk - Siedliska - Woszczele - Grabnik - Berkowo - Zelki - Pańska Wola - Czarne - Odoje - Orzysz - Mikosze  - Góra - Cierzpięty - Ublik
Celem wycieczki była gminy. Konkretnie miasto Ełk, gmina Ełk i Kalinowo oraz Stare Juchy. Cel udało się zrealizować, aczkolwiek ślad wycieczki nie do końca się zapisał. A ściślej rzecz ujmując zatrzymując się w McD w Ełku już w drodze powrotnej pacnąłem nie tam gdzie trzeba na ekranie garmina, tzn. "x", zamiast "v" i mi się nie zapisało. Stąd poniższa mapka przedstawia tylko tzw. mniejszą połowę trasy. Jadąc TAM starałem się trzymać linii kolejowej Orzysz - Ełk. Dużo szutru, piachu, przejeżdżałem - jak mi się wydaje - nawet przez środek jakiegoś gospodarstwa rolnego. A propos linii kolejowej. Kiedyś bardzo ruchliwa linia nr 223 Czerwonka - Ełk, teraz nieprzejezdna na całym odcinku. Nie dojedzie się np. z Mikołajek do Ełku. Funkcjonuje odcinek Orzysz-Ełk zmodernizowany w latach dwutysięcznych na potrzeby wojska. Nie ma na nim jednak ruchu pasażerskiego. Dawną świetność linii "transmazurskiej" widać chociażby po popadającej w ruinę stacji Odoje. A kiedyś jeździło tyle pociągów. rozkład z 1955 r. podaje 5 par pociągów pomiędzy Orzyszem a Ełkiem, a rozkład 1987, aż siedem par pociągów na dobę.
Odoje. Stacja kolejowa © skaut
Na rowerze dotarłem za Ełk. Na wschodni brzeg jeziora Selment Wielki do wsi Laski Wielkie (gm. Kalinowo). Nieprzyjemny odcinek DK 16 za Ełkiem. Wąsko i duży ruch samochodowy. Ełk mocno nasycony drogami dla rowerów. Niestety nie zawsze przejezdnymi. Ot, chociażby z tak prozaicznych powodów, jak na poniższym obrazku. A gdybym ja tak zaparkował rower na jezdni? W poprzek!
Ełk. Gorsza przejezdność drogi dla rowerów © skaut
Korzystając z bytności w Ełku wstępuję jeszcze na stację wąskotorówki. Po pierwsze, aby zorientować się w rozkładzie jazdy, po drugie - aby kupić bilety na podróż z J. Trzeba przyznać, że wyszykowali stacyjkę na błysk. Robi wrażenie.
Ełk Wąskotorowy © skaut
Gminy: Ełk (1102), m. Ełk (1103), Kalinowo (1104) i Stare Juchy (1105).