Łubianka

Poniedziałek, 11 czerwca 2018 · Komentarze(0)
Poniedziałek po Maratonie Podróżnika. W opustoszałym ośrodku nad Jeziorem Krzemień pozostało tylko kilka osób. Nic tu po mnie. Trzeba wracać do domu. Droga powrotna samochodem bardzo przyjemna, dłuższy czas jadę "po śladzie" BBT. Pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem mam do załatwienia sprawę gminną. Dwie brakujące gminy: Łubianka i Zławieś Wielka robią mi dziurę w mapce. Zatrzymuje się pod Urzędem Gminy w Łubiance. Szybki montaż roweru i ruszam na zachód w kierunku Łążyna. Tymczasem za Łubianką rozebrany most. Podjeżdżam do robotników i któryś uprzejmie wskazuje mi objazd wiodący szlakiem rowerowym (!) chyba nawet po śladzie dawnej linii kolejowej. Skutecznie udaje mi się sforsować rzeczkę i za moment jestem w Bierzgłowie.
Remont drogi i mostu pomiędzy Bierzgłowem i Łubianką © skaut
W Bierzgłowie oglądam dawny gotycki kościół. Przez kratę zza otwartych wrót "pachnie" starym kościołem. Zapach wosku, kurzu, starego drewna, lekkiej wilgoci.
Bierzgłowo. Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny © skaut
Dojeżdżam do Łążyna, leżącego w gminie Zławieś Wielka i zawracam. Czeka mnie najciekawszy dziś obiekt - Zamek Bierzgłowski. To jeden z najstarszych zamków Państwa Zakony Krzyżackiego. Podobno założony na miejscu pruskiego grodu Pipinsburg, zdobytego przez Krzyżaków w 1236 r. Od tego czasu to Birgelau, Bierzgłowo właśnie. Zamek jest datowany na 1260 r. jako moment zakończenia budowy. Zamek ciekawy, na swój sposób unikatowy. M. in. miał dwie fosy zewnętrzną i wewnętrzną rozdzielone murem oporowym, a zarazem obronnym. Wjazd na podzamcze od północy przez wielką wieżę o podstawie kwadratu. Za nią rozciąga się obszerne podzamcze. Do domu konwentu (na zamek główny) wjeżdża się lub wchodzi przez bramę z pięknym, nieco zatartym tympanonem.
Zamek Bierzgłowski. Portal © skaut
Symbolika tych płaskorzeźb do dziś budzi wątpliwości interpretacyjne. Wg jednej z interpretacji ma przedstawiać pokój boży. Wchodzę na dziedziniec Zamku Wysokiego. Udaje się wejść do kaplicy i kontemplować przepiękną figurę Matki Bożej. Kunszt niezwykły.
Zamek Bierzgłowski. Kaplica zamkowa © skaut
Mógłbym tam być godzinami, ale czas nagli. Wyjeżdżam z Zamku i ulicą nomen omen Zamkową wracam do Łubianki.